Veterinärer med specialitet Hund i Woodbridge

Visa fler

Fråga veterinären

En kostnadsfri tjänst där våra veterinärer svara på dina frågor om sällskapsdjur. Fråga veterinären

Veterinärer

Borrelios hund

Borrelois är en sjukdom som sprids av fästingar. Det är ganska vanligt att man hittar hundar med antikroppar mot borrelia-bakterien men det är mer ovanligt att se hundar med symtom.  Med andra ord smittas många hundar av bakterien men de flesta bekämpar infektionen utan att få några symtom.

Fästingar är en plåga som numera finns över stora delar av landet framför allt längs kusterna. Så fort det blir tö är de aktiva så det är egentligen bara när marken är frusen som man går säker.

De bakterier som orsakar sjukdomen borrelios tillhör alla gruppen Borrelia burgdorferi vilken i sin tur sorterar under samlingsnamnet spiroketer. Spiroketer är en grupp bakterier med spiralvriden form. En variant av spiroket orsakar tex Syfilis hos människa.

Borrelia smittar via fästingbett. Hur snabbt fästingen överför smittan tvistar de lärde om men det finns uppgifter om allt från ett halvt dygn till flera dagars blodsugande behövs innan bakterien vandrar över. I praktiken spelar det kanske inte så stor roll. Fästingen ska bort så snart man hittar den.

Inkubationstiden, dvs tid från smitta till sjukdom kan vara flera månader lång. Det är alltså fullt möjligt för en fästing att sprida smittan i augusti men att hunden blir sjuk först i november.

Symtombilden är vanligen ganska ospecifik. Feber, trötthet, nedsatt aptit och svullna lymfknutor. Den på människa så klassiska röda ringen runt fästingbettet ses sällan hos hund.

Ett klassiskt symtom är så kallad vandrande hälta. Hunden får en ledinflammation (artrit) som verkar flytta från ben till ben. Ena dagen är hunden halt på ett framben, nästa på ett bakben osv.

Inte alltid helt lätt. Så kallad PCR-teknik kan användas för att leta efter borrelia DNA (arvsmassa) i infekterad hud eller blod. Att hitta rätt ställe att ta hudbiopsin på kan dock vara svårt och borrelia finns sällan i blodet dvs hunden kan vara infekterad men PCR-proverna ändå negativa. Antikroppar kan ofta påvisas i blodet. Problemen är dock flera. Det kan ta tid innan antikropparna bildas så det är möjligt att ha en borreliainfektion utan att det finns antikroppar. Å andra sidan kan man ha höga nivåer av antikroppar utan att det för den saken skull är borrelia som utlöst symtomen. Antikroppar kan nämligen kvarstå i blodet i flera år efter att hundens immunförsvar bekämpat infektionen.

Antibiotika. Vanligt hederligt penicillin kan fungera i ett tidigt stadium men ofta får hunden symtom när bakterien redan är ordentligt spridd och ”rotad” i kroppen. Därför väljer man ofta antibiotika av typen doxycyklin. Observera att all användning av antibiotika ökar risken för superresistenta ”mördarbakterier” så man ska inte behandla i onödan. Att behandla en hund utan symtom men med mätbara halter av antikroppar är helt förkastligt.

Valpar ska inte behandlas med doxycyklin eftersom det finns risk för emaljskador. Istället väljer man i första hand penicillin eller amoxicillin.

Enda sättet är att undvika fästingar. Eftersom fästingar finns nästan överallt är de svåra att undvika. Man får då istället inrikta sig på att behandla hunden med mediciner som dödar fästingarna innan de hinner bita sig fast. På Apoteket finns flera olika sorters receptfria (anti)fästingmedel som sprayas eller droppas på hunden. Det finns även halsband som sakta utsöndrar fästingmedel under flera månader.

Inga fästingmedel är dock 100% så ta för vana att titta igenom hunden efter fästingar varje kväll.

Foder med hemlevarans!

Visste du att vi har en egen butik, VetZoo.se där du kan du köpa hundfoder och veterinärfoder till din hund. Vi levererar hem till dörren oavsett var i Sverige du bor och erbjuder kostnadsfri rådgivning från våra veterinärer om du är osäker på vad du skall välja.

Till maten
Klicka på knappen "Till maten" så öppnas ett nytt fönster till VetZoo.se

Gilla oss på Facebook

Folksam djurförsäkringar

Med våra djurförsäkringar kan du känna dig trygg. Du slipper oväntade utgifter och kan istället se till att din fyrfota vän får rätt vård om något händer.

Handla i vår butik

O’tom Fästingplockare

Fästingplockare i kofotsmodell. Levereras i två pack med stor och liten krok,…

59:- Läs mer och köp »