Fråga veterinären

En kostnadsfri tjänst där våra veterinärer svara på dina frågor om sällskapsdjur. Fråga veterinären

Veterinärer

Veterinären svarar om Katt

Fler frågor om Katt

Hur länge kan kattunge gå med förstoppning?

Hur länge kan en kattunge gå med förstoppning innan man bör åka in? Om man provat hemma med laktulos och mikrolax o kattungen äter o är pigg? Vad är det egentligen som händer i kroppen vid förstoppning? Blir det typ som förgiftning när ämnen är kvar i kroppen och kan tarmarna ta skada?

Hej Emma!
Vid förstoppning påverkas passagetiden av födan genom tarmen (tjocktarmen). Det kan bero på många olika saker, bland annat fodrets sammansättning, mikrofloran i tarmen, olika inflammationer i tarmväggen, ändringar i muskelarbetet i tarmväggen och flera olika sjukdomar mm. Förstoppning kan ibland utlösas av stress vid exempelvis ett miljöombyte. Om förstoppningen är kraftig kan den utöver att orsaka smärta tillochmed bli farlig för djuret om den inte behandlas. Det kan som du säger i värsta fall ge skador på tarmen mm och orsaka kattens död. Det är dock ovanligt att det går så långt eftersom det syns att katten inte mår bra.
Fibrer i kosten hjälper till att binda vätska kvar inne i tarmen vilket motverkar förstoppning. Det är även viktigt att dricka ordentligt. Laktulos är ett laxermedel som fungerar genom att hålla kvar vätska inne i tarmen och därmed gör det avföringen mer lind. Laktulos fungerar dock bäst efter ett par dagars användning. Paraffinolja är ett annat laxermedel som kan användas, det är dock viktigt att ge det långsamt så katten inte sätter i halsen. Microlax kan ges i rumpan för att lösa proppen från andra hållet. Alla dessa metoder bör dock endast användas om förstoppningen är tillfällig och katten har ett gott allmäntillstånd. Fortsätter besvären flera dagar eller katten har märkbart ont, verkar torr, dricker eller äter dåligt, eller inte bajsar eller det kommer lite blod i bajset så bör ni kontakta veterinär direkt.
Hur länge ni kan vänta beror dels på hur katten mår men även hur gammal katten är. Kattungar kan snabbt bli väldigt sjuka, så ju yngre katten är ju snabbare bör du kontakta din veterinär. Är kattungen inte ens avvand kan det vara en medfödd defekt i tarmen exempelvis. Har ni nyligen köpt er kattunge kan det bero på foder och miljöombyten etc att magen kommit ur balans. Om kattungen är ännu lite äldre kan besvären ev. bero på mask.
Hoppas du fick svar på din fråga!

Handla i vår butik

Vitakraft Kattgräs

Vitakraft Kattgräs hjälper katter få upp hårbollar samtidigt som de får näringstillskott.

30:- Läs mer och köp »

Bomull På Rulle

Absorberande bomull på rulle i 2 olika modeller för att torka rent…

Från 155:- Läs mer och köp »

Forum Katt

Gå till forumet om Katt

Kattmat med hemleverans!

Behöver du köpa kattfoder eller veterinärfoder till din katt? Gå in på VetZoo.se som är vår egen butik. Vi levererar direkt hem till din dörr oavsett var i Sverige du bor. Vi har också ett brett soritment av kattsand.

Till maten
Klicka på knappen "Till maten" så öppnas ett nytt fönster till VetZoo.se

Folksam djurförsäkringar

Den du älskar är värd en pålitlig försäkring. Med ekonomisk trygghet slipper du och ditt djur oroa er för oväntade utgifter och kan istället ägna er åt varandra.