Diskussion kring frågan Svarta "prickar" under hakan?
Min katt har också svart \"bös\" på hakan. Trodde först det var lopp-bajs, efter att ha googlat om det men han är nu behandlad och det kommer ändå tillbaka. Acne verkar orimligt eftersom de här \"prickarna\" inte sitter fast utan är mer som torrt fnös man kan skrapa loss och borsta bort. Katten verkar inte påverkad av det, fast han gillar inte när jag skrapar bort det. Vad kan det vara?
Hälsningar Karin
Fenomenet med svarta prickar under hakan brukar kallas svarthaka och kan liknas motsvarande pormaskar för oss. Det är oftast yngre katter som brukar drabbas. Problemet löses genom tvättning med en mild tvållösning (helst apotekets tvål) plus eventuellt borstande med en mjuk tandborste, om det svarta är lite svårt att pilla bort med händerna. Borsta och tvätta dock inte för mycket, så huden blir irriterad, för det gör inget om du inte får bort allt med en gång. Torka lite torrt med en handduk eller hushållspapper. Gnugga sedan in hakan försiktigt med matolja (Ja, det kan låta konstigt, men för torr hud orsakar ännu fler pormaskar - även för oss människor, så huden måste återfuktas). Avvakta några dagar och återupprepa sedan proceduren, tills allt har försvunnit. Går det att pilla bort det mesta svarta utan tvätt, så kan du gå direkt på matoljan. (Torka bort överflödig matolja med lite hushållspapper). Detta har fungerat på mina katter och jag har fem stycken. Lycka till! : )
Materialet på denna hemsida tillhandahålls enbart i informationssyfte och kan inte
ersätta professionell medicinsk rådgivning, diagnostisering samt behandling. Veterinären.nu
har inte svar på alla problem. Svar på individuella frågor gäller inte alla
sällskapsdjur. Om du lägger märke till symptom eller tror att ditt sällskapsdjur är sjukt
bör du alltid kontakta en legitimerad veterinär.