Kategorier

Välkommen
Vill du vara med och diskutera? Är du redan medlem kan du logga in här.
Om du inte är medlem Kan du bli det här.
    •  
      CommentAuthorCeciliaD
    • CommentTime26 Oct 2009 ändrad

Jag har hört talas om en ny tilläggsbehandling till illrar som har Insulinom och som medicineras med prednisolon. Dessvärre kommer jag inte ihåg namnet på den nya medicinen för tillfället, men det jag kommer ihåg är att den skulle vara rätt så kostsam, ca 2000kr för 4månadersbehandling.

Är det någon som vet vad jag pratar om för medicin?
    Mvh/Cecilia
    • CommentAuthorMarie
    • CommentTime27 Oct 2009

Är det diazoxid/Proglycem du tänker på? Tror den finns som licensprodukt från ex Europharma? I och för sig ingen ny medicin, bara en av flera mediciner man kan avända mot insulinom. Med varierat resultat.
    • CommentAuthorHanna
    • CommentTime27 Oct 2009

Hur varierat resultat? Ger det någon effekt alls? Tänkte eftersom jag inte hört talas om någon iller som behandlas med annat än prednisolon för insulinom. Vad gör det andra preparatet?

/Hanna
    • CommentAuthorMarie
    • CommentTime28 Oct 2009

Resultatet varierar från liten eller ingen effekt alls (vilket tycks vara vanligt) till att fungera mycket väl i vissa fall. Som så ofta med insulinom får man prova sig fram.

Liksom prednisolon ökar diazoxide produktionen av glukos i levern och minskar också cellupptaget av glukos. Men till skillnad mot pred så har diazoxide dessutom en hämmande effekt på insulinproduktionen. De vanligaste biverkningarna hos iller är illamående och nedsatt aptit.

Prednisolon anses vara en mer effektiv medicin i de flesta fall och är vanligen förstahandsalternativet. Diazoxide används sällan som ensam medicin utan sätts typiskt in i kombination med prednisolon då pred inte fungerar längre (fast jag gissar att diazoxide inte är vanligt i Sverige?). Ur ett amerikanskt perspektiv är diazoxide snarast en kvarleva från innan man började behandla insulinom kirurgiskt, och bara hade medicinsk behandling att tillgå.

Men kanske var det inte denna medicin Cecilia tänkte på?
    •  
      CommentAuthorCeciliaD
    • CommentTime30 Oct 2009

Jo! Visst var det Diazoxide som jag tänkte på :) inte ny som att det inte funnits tidigare. Utan ny på så sätt att man har börjat behandla illrar med D + prednisolon. Fast det var ngt som gjordes då ägarna inte ville operera sin iller. Dom som jag syftar på var nöjda med resultatet. Dock var den tydligen väldigt svår att ge.

Jag är bara glad att man har fler val och metoder att gå utefter numera. :)

Tackelitack :)
Information om Veterinären.nu
Våra samarbetspartners
Apoteket Expressen Hundliv ICA Kuriren